30 травня 2019 року Київська обласна рада  внесла зміни до цільової програми “Турбота 2016-2020” на загальну суму понад 80 мільйонів гривень. Дана зміна передбачає збільшення фінансування програми на більше, ніж 40 мільйонів у 2019 та 2020 роках відповідно, в частині надання адресної фінансової допомоги, котру можна отримати, лише звернувшись до депутата обласної ради. При цьому, 12 депутатів, серед тих, які підтримали це рішення, балотувались в одномандатних округах Київської області на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Бюджетну програму Київської обласної ради “Турбота 2016-2020” було затверджено 28 квітня 2016 року. Тоді депутати запланували на 5 років фінансування програми в розмірі 10,174 мільйонів гривень, котрі були розподілені рівними частинами і становили 2,0348 млн. грн на кожен рік функціонування програми. 

“Паспорт Програми Київської обласної ради “Турбота 2016-2020” – джерело сайт Київської обласної ради”

 До 2018 року програма виконувалась у відповідності з первинними запланованими показниками. Перші зміни до неї було внесено у 2018 році, коли рішенням Київської обласної ради було збільшено фінансування вказаної програми на понад 900 тисяч гривень. Тобто, майже на третину планових річних витрат, які  були спрямовані на надання фінансової допомоги ветеранам бойових дій на сході України в сумі 200 гривень на особу.

Найбільш суттєвих змін фінансування Київської обласної програми “Турбота” зазнало 30 травня 2019 року, через 9 днів після того, як Президент України Володимир Зеленський підписав Указ Президента України №303/2019 “Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів”, призначивши позачергові вибори народних депутатів на 21 липня 2019 року. Тоді депутати Київської обласної ради збільшили фінансування програми “Турбота 2016-2020” на понад 90 мільйонів гривень, з яких близько 8 мільйонів планується спрямувати на надання фінансової підтримки громадським об’єднанням ветеранів війни, розділивши фінансування на 2 роки. Решту, 84 мільйони гривень, депутати вирішили спрямувати на надання адресної грошової допомоги мешканцям Київської області, які опинилися в складних життєвих обставинах та звернулися до депутатів Київської обласної ради, розділивши вказану суму на дві рівні частина на 2019 та 2020 роки –  по 42 млн грн відповідно.

Додаток №3 до Рішення Про внесення змін до Київської обласної цільової Програми «Турбота» на 2016 – 2020 роки № 425-21-VII від 27 квітня 2018 року” – джерело сайт Київської обласної ради.

 Зміни передбачають рівномірний розподіл вказаних коштів між депутатами обласної ради і становлять більш, як півмільйона гривень на одного депутата. При цьому, у прийнятому обласною радою додатку до даної цільової програми, передбачається лише один можливий алгоритм отримання коштів громадянами, а саме – пряме звернення громадянина до депутата, шляхом подання власноручно написаної заяви за бланком встановленого зразку.

Додаток 1 до Порядку використання коштів, передбачених в обласному бюджеті для надання адресної грошової допомоги мешканцям Київської області, які опинилися в складних життєвих обставинах та звернулися до депутатів Київської обласної рад – джерело сайт КОДА.

 За підтримку цього рішення тоді проголосувало 63 з 84, депутатів Київської обласної ради, при цьому 12 з них пізніше стали кандидатами в народні депутати України в одномандатних виборчих округах Київської області. А саме: 

    1. Горган Олександр Любомирович – 93 ОВО, суб’єкт висування – ПП «Європейська Солідарність».
    2. Джужик Леонід Петрович – 92 ОВО, суб’єкт висування – Самовичування.
    3. Поліщук Станіслав Михайлович – 92 ОВО, суб’єкт висування – ПП “Опозиційний Блок”.
    4. Ерікян Давід Мартікович – 91 ОВО, суб’єкт висування – Самовичування.
    5. Кищук Олег Євгенович – 97 ОВО, суб’єкт висування – Самовичування
    6. Поляруш Олександр Олексійович – 90  ОВО, суб’єкт висування – ПП “Радикальна партія Олега Ляшка”.
    7. Ксьонзенко Валерій Петрович – 98  ОВО, суб’єкт висування – ПП “Опозиційна Платформа – За Життя”.
    8. Фурдичка Микола Григорович – 92  ОВО, суб’єкт висування – ПП “Опозиційна Платформа – За Життя”.
    9. Титикало Роман Сергійович – 95  ОВО, суб’єкт висування – Самовичування.
    10. Бігарі Наталія Володимирівна – 90  ОВО, суб’єкт висування – ПП “Голос”.
    11. Ляшенко Микола Миколайович – 95  ОВО, суб’єкт висування – Самовичування.
    12. Бунін Сергій Валерійович – 98  ОВО, суб’єкт висування – ПП “Слуга народу”

      Результати поіменного голосування – джерело сайт Київської обласної ради.

Як зазначає представник проекту “Прозорі бюджети” у Київській області Олександр Мельник:

Подібні зміни до бюджетної цільової програми мають значні корупційні ризики, особливо враховуючи, що вони можуть мати політичний підтекст. Так, наразі невідомо про механізми контролю за використанням цих коштів. Однак, ми вже маємо випадок в Київській області, коли місцеву бюджетну програму в місті Васильків, за версією правоохоронних органів, було використано для непрямого підкупу виборців. Нагадаю, що там ситуація ще не завершилась, але вже в ході слідства викликали, як свідків, понад 1500 осіб. Так і в обласній програмі ми не маємо жодної гарантії, що ці кошти не були використані окремими депутатами або політичними силами, для непрямого підкупу виборців на позачергових виборах народних депутатів, що пройшли в липні цього року. Тим більше, враховуючи,  що частина депутатів обласної ради брала в них участь. Ще більшу стурбованість викликає той факт, що Київська обласна рада планує аналогічні видатки на 2020 рік, в якому мають відбутися чергові місцеві вибори, а отже, ризики зловживань в даній сфері значно зростуть.

Слід зазначити, що Київською обласною радою опубліковано звіт про виконання обласної програми “Турбота 2016-2020” за перше півріччя 2019 року, де зазначено суму в 1 467 000 гривень адресної грошової допомоги 161 мешканцям Київської області, які опинилися в складних життєвих обставинах та звернулися до депутатів Київської обласної ради. Оскільки звіт охоплює перші 6 місяців року, а зміни до програми депутати прийняли лише 30 травня 5-го місяця, то у ньому висвітлений  лише 1 місяць її реалізації. Тобто, майже 1,5 мільйони гривень за даною статтею витрат, було використано в червні 2019, за місяць до позачергових парламентських виборів. Простежити ж загальну динаміку витрат можна буде після публікації річного звіту щодо виконання програми “Турбота 2016-2020”.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту “Прозорі бюджети 2019-2020”, що реалізується ГО “Буслав Січ” в рамках проекту, який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії. Проект ставить на меті дослідження якості використання бюджетних коштів в 5 міських та 4 обласних радах, в Київській, Вінницькій, Тернопільській та Кіровоградській областях.